pátek 22. září 2017

vznik Chytré vinice

V roce 2013 se nám narodilo první dítě, syn Oliver a rok na to jsem dostal do péče další "dítě", naši vinici. Vinice byla krásně oborávaná a ob řádek zatravněná. Pod hlavičkama ani travička a z pohledu všech sousedů krásně vedená.
Při bližším pohledu už pohled nebyl tak utěšující, oborávání pořád tím stejným meziřadím znamenalo schody mezi řádky, travnatý porost byl čistě jednodruhový a pod hlavičkama mech z používaní herbicidů.
Na jaře roku 2014 se všechno změnilo. Do vinice byl navezen hnůj (výhra v tombole na Mysliveckém plese), oborováné meziřadí bylo oseto směsí pro vinice a herbicidy a systémové postřiky se přestaly používat.
Vzhledem k tomu, že jsem neměl vůbec žádné zkušenosti s ochranou vinice v bio režimu, hledal jsem cestu jak zajistit, abych vůbec něco sklidil.
Naštěstí existuje odborná literatura, a také systém Galati SK, který mi umožnil provádět postřiky ve správnou dobu a správným typem přípravku.

Do systému se po registraci na webovou službu, doplnění polohy vinice a její odrůdové skladby, v týdenních intervalech zadávají data průměrné teploty a sumy srážek. Systém na základě těchto dat předpokládá tlak patogenů a navrhuje přípravky k provedení postřiku.
Toto všechno znamenalo, že jsem musel pravidelně z vinice odčítat srážky pomocí jednoduchého srážkoměru a zadávat teploty z meteostanice vzdálené pár kilometrů.
Systém poskytoval dobré poradenství, ale také to znamenalo chodit do vinice ob den, protože data o teplotě nebyla přímo z údolí v Ťuhýkově. Tenhle systém jsem úspěšně praktikoval celé dva roky 2014 a 2015.

V roce 2016 kolega přišel s krabičkou, která uměla sbírat data teploty a vlhkosti a posílat je do počítače po mně úplně neznámé síti SIGFOX. Krabička fungovala výborně s tím, že jsem do systému Galati zadával již konkrétní data ze své vinice a tím jsem získal přesnější týdenní předpověď podmínek rozvoje patogenů.


8.2.2017 se moje vyhlídka více než častých návštěv vinice posunula do říše přání, narodila se nám dcera Linda. S kolegou Radovanem jsme proto začali přemýšlet jak využít siť SIGFOX a "Kouzelnou krabičku" tak, abych dostával zprávy o podmínkách na vinici v reálném čase.
"Kouzelnou krabičku" jsme doplnili srážkoměrem, tím vznikla meteostanice nové generace, která posílá data přímo na náš server.


Tato data jsme se rozhodli zpracovat v matematických modelech tak, abych dostával výstrahy o příhodných podmínkách pro šíření patogenů v reálném čase. Meteorologická situace a podmínky pro šíření patogenů se mi zobrazují přímo v PC a co víc i v mém chytrém telefonu.
Tím vzniknul systém Chytré vinice. (www.chytravinice.cz).




Žádné komentáře:

Okomentovat